Amerikaans en Europees monetair beleid loopt uiteen

Door Olivier Vietti, Fixed Income Fund Manager bij Lazard Frères Gestion

Volgens recente gegevens groeit de economische kloof tussen Europa en de VS. In Europa blijft de groei vlak en de koelt de inflatie af. In de VS wijzen de krachtige groei, de solide banengroei en de aanhoudende inflatie op een opmerkelijk sterke economie. In de VS wijzen de krachtige groei, de solide banengroei en de aanhoudende inflatie op een opmerkelijk sterke economie. Op de obligatiemarkten hebben de Amerikaanse inflatiecijfers de spreads tussen 10-jaars Amerikaanse Treasuries en Duitse Bunds vergroot. De Amerikaanse 10-jaarsrente is gestegen naar 4,5% terwijl het Duitse equivalent op 2,5% staat, een verschil van ongeveer 200 basispunten.

De inflatie op jaarbasis schommelde de afgelopen 12 maanden in de VS rond de 3-4%, een relatief hoog niveau. Volgens gegevens die op 10 april zijn vrijgegeven, bedroeg de inflatie 3,5% in maart 2024, een stijging ten opzichte van januari en februari. In dezelfde periode daalde de inflatie in de eurozone tot 2,4%, een daling ten opzichte van de eerste twee maanden van het jaar.

Als gevolg hiervan verwachten de markten minder renteverlagingen door de Fed in 2024 en verschuiven ze de timing. Terwijl de prognoses van een paar weken geleden uitkwamen op drie renteverlagingen dit jaar, gaan de huidige prognoses uit van één of twee, te beginnen in september. Daarentegen wordt nog steeds verwacht dat de ECB de rente vanaf juni drie keer zal verlagen. Christine Lagarde bevestigde deze verwachting tijdens de persconferentie van de ECB op 11 april, toen ze verklaarde dat de ECB data-afhankelijk is en niet Fed-afhankelijk.

De Fed en de ECB hebben sinds de Covid-19 pandemie vergelijkbare beleidstrajecten gevolgd, maar divergeren nu duidelijk. Alle ogen zullen gericht zijn op wat er nu gaat gebeuren.

Olivier Vietti