Eurozone: samengestelde PMI weer boven 50

De definitieve publicatie van de PMI-indexcijfers van maart ging gepaard met een opwaartse herziening van de samengestelde index, van 49,9 naar 50,3, vergeleken met 47,6 in december.

De index komt nu dus overeen met een licht positieve groei van de economie in de eurozone.

Deze verandering is grotendeels toe te schrijven aan de dienstensector, die steeg naar 51,5. De index voor de verwerkende industrie is met 46,1 veel lager, maar dit is vooral te wijten aan de achterblijvende prestaties van de Duitse economie. In beide sectoren vertonen de nieuwe orders een goede trend.De index van het economische vertrouwen van de Europese Commissie was vrijwel onveranderd ten opzichte van de vorige maand.

Onze analyse

De PMI-indexen voor de eurozone liggen op een consistent niveau, met een zeer zwakke groei van 0,2% op niet-geannualiseerde basis.

De index van het economisch sentiment van de Europese Commissie komt overeen met een zeer licht positieve groei, maar is iets zwakker dan de boodschap die de PMI's afgeven.

Historisch gezien correleert de samengestelde PMI beter met de groei dan de index van de Europese Commissie, maar over 2023 heeft de laatste ongetwijfeld de variaties in de economische activiteit overschat. De opleving van de PMI moet daarom met enige voorzichtigheid worden geïnterpreteerd, maar het is niettemin goed nieuws voor de bedrijvigheid in de eurozone.