Lazard Asset Management lanceert Climate Action Fund

Ontworpen om in te spelen op de overgang naar een koolstofarme economie

Brussel, 5 maart 2024 - Lazard Asset Management kondigt vandaag de lancering aan van het Lazard Climate Action Fund. ​ Het fonds wordt beheerd door Koen Popleu en Monika Kumar, portefeuillebeheerders voor de firma en met thuisbasis in België.

Het fonds is ontworpen als een wereldwijde aandelenoplossing voor beleggers die willen profiteren van de kansen die ontstaan door de overgang naar een koolstofarme economie. Het Lazard Climate Action Fund is een gediversifieerde, hoogwaardige groeistrategie die belegd is in bedrijven uit het hele scala van klimaatoplossingen uit zowel ontwikkelde als opkomende markten. De strategie is gericht op het overtreffen van de wereldwijde aandelenmarkten gedurende een economische cyclus.

Het fonds is geclassificeerd als Artikel 9 onder SFDR. De duurzame beleggingsdoelstelling van het fonds is het ondersteunen van het koolstofvrij maken van de wereldeconomie door te beleggen in bedrijven waarvan wordt aangenomen dat ze met hun technologieën, producten en diensten de uitstoot van broeikasgassen kunnen helpen verminderen en/of de samenleving kunnen helpen zich aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering, en tegelijkertijd vermogensgroei op lange termijn kunnen genereren.

"Door de toenemende druk van alle stakeholders zullen bedrijven hun inspanningen opvoeren om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en zich aan te passen aan de klimaatverandering", zegt Koen Popleu, portefeuillebeheerder van het Lazard Climate Action Fund. "Deze structurele gedragsverandering is de drijvende kracht achter de overgang naar een duurzamere economie en creëert een megatrend van kansen voor beleggers."

- Einde –

Over Koen Popleu, Director, Portfolio Manager/Analyst

Koen Popleu is Portfolio Manager/Analyst bij de Lazard Climate Action en Circular Economy teams. Hij begon zijn carrière in de beleggingssector in 1999. Voordat hij in 2021 bij Lazard in dienst trad, was Koen Lead Portfolio Manager in het Thematic Global Equity Team bij Candriam, waar hij duurzame aandelenstrategieën ontwikkelde en beheerde. Sinds 2013 was hij ook plaatsvervangend hoofd binnen het Fundamental European Equity-team van die firma, en was hij de lead manager van de Europese innovatiestrategie. Daarvoor was Koen Head of SRI European Equity Management en werkte hij als SRI Equity Fund Manager. Hij begon zijn carrière als financieel aandelenanalist voor KBC Asset Management in de energie- en materialensector. Koen behaalde een masterdiploma handelsingenieur aan de Economische Hogeschool Sint-Aloysius.

Over Monika Kumar, CFA, Senior Vice President, Portfolio Manager/Analyst

Monika Kumar is Portfolio Manager/Analyst bij de Lazard Climate Action en Circular Economy teams. Ze startte haar carrière in de beleggings- en bancaire sector in 2012. Voordat ze in 2021 bij Lazard in dienst trad, was Monika fondsbeheerder voor bepaalde duurzame aandelenstrategieën bij Candriam. Daarvoor was ze analist portefeuillebeheer bij BNP Paribas Asset Management, prijsanalist bij CACEIS en KYC Compliance Analist bij Société Générale. Monika heeft een MSc in Management van de ESSEC Business School en een diploma in Banking and Finance van de Universiteit van Parijs I: Panthéon-Sorbonne. Ze is ook CFA® charterholder.

Klik hier om het volledige persbericht te downloaden